Jak zvládnout jet lag? Aneb vyrovnejte se s časovými změnami 

Cestování je pro lidský organismus poměrně zatěžující, zejména pokud se cestuje přes několik časových pásem. I když se nám na první dobrou může zdát časový posun jako snadno zvládnutelný, únava nebo naopak večerní ponocování nás může dohnat klidně až nadcházející den po příletu (ať už na dovolenou nebo domů). Naštěstí takzvaný jet lag není nic, s čím se během několika dní nesrovnáte. Aby to však netrvalo déle, než je nutné, seznamte se s několika triky, jak tělu říct, že má fungovat jinak.  

Únava, nespavost, bolesti hlavy i nevolnost 

Jet lag se může projevovat mnoha způsoby. V žádném případě se nemusí jednat pouze o únavu a nespavost, ale ruku v ruce s touto pásmovou nemocí jdou také bolesti hlavy nebo celková nevolnost. Jelikož se v žádném případě nejedná o příjemné stavy, je nutné proti nim co nejrychleji zakročit.  

Jak už bylo naťuknuto, tyto stavy se projevují zásadně proto, že je naše tělo nějakým způsobem zvyklé fungovat. Jenže když se oněch čtyřiadvacet hodin pozmění, respektive prodlouží nebo naopak zkrátí, své dopady to nese. 

Jak zvládnout jet lag s grácií 

Existuje však několik fíglů, respektive tipů, jak jet lag zvládnout na výbornou, a to v poměrně krátkém čase. Nabízí se například prevence tohoto stavu, kdy se na časový posun připravíte už v pohodlí domova. Upravíte si dobu spánku několik dní před odletem (doporučuje se tak týden před). Vstávejte o hodinu či dvě dříve, nebo naopak choďte o hodinu nebo dvě později spát. Záleží na tom, do jaké destinace míříte a jaký časový posun v daném místě bude.  

Ve chvíli, kdy nemůžete spát, abyste se co nejrychleji přizpůsobili danému časovému režimu, snažte se co nejvíce protahovat a procházet. Nenechte, aby tělo zakrnělo a upadlo do unaveného stavu. Dopřávejte si zároveň lehké jídlo, které nebude těžké do žaludku, případně zajistěte i dostatečný přísun tekutin, čímž předejdete nevolnostem a celkové dehydrataci.  

Mohlo by se zdát, že na nohou by vás udržela káva, případně alkohol. Jenže těmto nápojům se doporučuje vyhýbat. Pokud jsou zapotřebí, významně omezte jejich konzumované množství. Alkohol stejně jako káva totiž brání kvalitnímu odpočinku. 

You may also like...

Napsat komentář