Šikana na pracovišti

Šikana mnohdy nekončí na střední škole. Braňte se vždy. Dospělý jedinec, který vás šikanuje, může způsobit to, že budete chtít utéct a někde tiše plakat. Na šikaně u dospělých je nepříjemné, že na rozdíl od dětí umí své chování dokonale maskovat. Jsou krutí ve svém ponižování, vysmívání se, neustálém shazování. Přitom to vydávají za kritiku vaší práce, humor nebo snahu pomoci. Je to k zbláznění. Jde o využití pozici moci nad svou obětí. Často se to děje i ve vztahu šéf a zaměstnanec. V tom případě terč soustavného ponižování má velký strach přijít o místo. Někdy jde o ignorování, kdy se s vámi kolega nebaví, neodpovídá na e-maily ani na pozdrav. Někdy si s vámi šéf domluví schůzku a dorazí na ni bez omluvy hodně pozdě. Dále je to sabotování společných projektů, časté shazování viny a nepřiznání vašich zásluh. Mohou to být i sexuální narážky a ponižování žen.

Pochopte motivaci

Pořád si opakujte, že to není o vás. Každý, kdo má zapotřebí chovat se k druhým neuctivě, agresivně, přehlíživě a zlostně, trestá sám sebe. Jeho problémy mu neumožní být se sebou a s druhými v harmonii. Vy neděláte nic špatně, jen ten, co vás šikanuje, chce mít nad vámi moc a kontrolu, protože mu právě toto chybí v jeho životě. Často je motivací obyčejná závist.Vyhýbejte se tomu, kdo vám otravuje neustále život. Strategie přijde vhod všem, co nesnáší přímou konfrontaci. Oddělejte jej z přátel na sociálních sítích, nemusí vědět, jak trávíte volný čas, ani s ním v žádném případě nezůstávejte o samotě.

Zapomeňte na roli oběti

Uvědomte si, že nejste oběť a nikdy se tak nechovejte. Ten co šikanuje, cítí, že jste slabí a zranitelní. Ve chvíli, kdy se mu postavíte, pochopí, že si v vámi nemá zahrávat. Jakmile sami dáte najevo, že vás jeho zlá slova nezraní, tato hra často právě skončila. Pokud si z vás někdo dělá legraci, smějte se také.Na rádobyironické komplimenty odpovídejte vždy, děkuji. Na neslušné poznámky a drzosti nereagujte. Pokud někdo upozorní na nějakou vaši chybu nebo životní prohru, odpovězte, že už vás to dávno netrápí.Konfrontujte jej s klidem. Pokud vám ztrpčuje život, potřebuje být usazen zpět na své místo. Nedocílíte toho agresí, ale konkrétními příklady. Zeptejte se konkrétně, čeho chce dosáhnout. Vyhněte se přehnaným emocím a zlosti, i když to ve vás vře.

You may also like...