Asertivita a schopnost reakce na ponížení

Po rozhovoru s někým, kdo neustále žertuje na váš účet, dost to přehání a doslova vás ponižuje, jste úplně vyčerpaní a cítíte se nepříjemně či naštvaně. Každý z nás má v životě nějakého jízlivého protivníka. Někdy je to otec, co si přece dělá jen legraci třeba z vaší postavy, odstátých uší nebo z vašeho partnera, který si velmi rád ve společnosti zažertuje právě na váš účet. Někdy je to kolega nebo šéf, který vás pokaždé shodí před všemi okolo. Jak na takové výpady reagovat, které přece všichni myslí dobře, ale vám ztrpčují život, si řekneme.

Vyhodnoťte situaci správně a ignorujte to

Opravdu se vás ostatní snaží urazit, nebo došlo jen k nedorozumění? Mnoho lidí si na jiných hojí své ego a zvyšují sebevědomí. Nedochází jim, že oni sami by něco podobného nikdy nesnesli. K ironii a sarkasmu často přistupujeme i my sami právě tehdy, když se bráníme hněvu, velkému podráždění, ale i strachu. V tom případě je lepší si umět udělat legraci sám ze sebe. Jízlivost nám pak dává možnost kontroly a je obranou před okolím. Když tuhle skutečnost víme, dokážete také snadno odhadnout, zda dotyčný měl opravdu záměr nás skutečně urazit, nebo šlo o jeho nejapný žert a způsob, jak se vyrovnat s nepříjemnou emocí. Když vás chce někdo shodit a vy odpovíte mlčením, neposkytnete mu žádné zadostiučinění. Pro člověka, co chce svými jízlivými poznámkami neustále provokovat, je nedostatek pozornosti opravdu největším trestem.

Konstruktivní komunikace

Sarkasmus je ale záludný v tom, že někdo jiný něco říká, ale myslí to zcela jinak. Jsme pak velice zmatení a ve sdělení se nevyznáme. Nejlepší je rychle navrátit společníka zpět do reality. Na kousavé prohlášení typu, když tomu tak perfektně rozumíte, nechcete tomu tady velet místo mě, odpovězte:Netvrdím, že ten problém chápu lépe, ale mé řešení by mohlo přinést užitek pro celou firmu. Pokud se pak bojíte zklamání, odnaučte se cokoli očekávat. Dejte najevo, že se vám to nelíbí.Pokud nejapné poznámky přerostou akceptovatelnou mez, neduste v sobě hněv. Neobhajujte se, ale řekněte na rovinu, že si nepřejete, aby s vámi někdo tak mluvil. Pochopte, jaká je motivace toho, že někdo dělá jízlivé poznámky. U někoho je to obrana, na kterou si už jen zvykl. U jiného je sarkasmus manipulace, kdy nechce říct na rovinu, co si on vlastně myslí. Jiný vás chce vyprovokovat. Nikdy neztrácejte svou vnitřní rovnováhu. Pokud vás někdo chce ve vtipu ponížit, je nejistý a sází na vaše slabé místo a vy zůstanete v klidu, ochrání vás jako brnění. Jak se říká, klidem i vola zabiješ.

Lenka Váhová

Lenka Váhová

Jmenuji se Lenka Váhová a jsem z Ostravy. Jsem copywriterkou a redaktorkou několika magazínů s více než 6 letou zkušeností. Zaměřuji se na téma módy, krásy, zdraví, bydlení a podnikání.

You may also like...