V elektronické evidenci mohou působit problémy dodatečně zadané účtenky
Od 1. prosince 2016 mají restaurační zařízení povinnost evidovat své tržby elektronicky. Je samozřejmé, že nájezd na nový systém nebyl úplně hladký a vyskytly se různé problémy.
Vychytání chyb přitom ještě nějaký čas potrvá.
Když nejde internet, vznikají potíže
Jak Finanční správa, tak samozřejmě i dodavatelé elektronických kas budou ještě nějakou dobu ladit svoje systémy tak, aby dokázaly bez potíží spolupracovat. Důležitá je především aktualizace softwaru pokladen, bez té není možný hladký provoz. Dodavatelé kas musí velice pružně reagovat na aktuální požadavky. Velmi dobře už se dají také nyní odhalit některé vznikající problémy. Patří mezi ně například situace, kdy nejde internet. V takových chvílích musí podnikatelé účtenky posílat dodatečně a s určitým zpožděním. Právě doposlané účtenky mohou být jádrem potíží. Na webu Finanční správy se samozřejmě zobrazí všechny účtenky, tedy i ty doposlané. Právě ty mohou vnášet do systému rozpory.
Chorvaté mají stejné zkušenosti
Například k sečteným účtenkám poslaným on-li za jeden den se připočítají také účtenky doposlané off-line z předchozího dne, kdy vypadl internet. Rázem je na světě problém. Nesrovnalosti v údajích uvedených v pokladních systémech konkrétních podnikatelů a v evidenci Finanční správy ostatně nejsou novinkou. Potýkali se s nimi už v Chorvatsku, kde tento systém zaváděli a ministr financí Andrej Babiš se v koncepci a zavádění EET jejich modelem inspiroval. Potvrzují to i lidé, kteří mají z Chorvatska zkušenosti. Podle nich se vše projevilo hned po prvním měsíci EET, kdy po odevzdání přiznání k DPH jasně vyplynulo, že státní orgány mají zaevidované jiné údaje než samotní podnikatelé. Při dodatečném zadávání většího množství dat se člověk také může překliknout, takže u dodatečně zadávaných účtenek jsou možné i chyby způsobené lidským faktorem. V každém případě je nutné správce daně hned informovat o nedostatcích, nejlépe datovou schránkou.